woensdag 22 januari 2014

Blue Monday - Niet de dag maar het nummer

Blue Monday/The Beach - New Order


Ik schrijf deze blog naar aanleiding van de hype van afgelopen maandag. Ik wil niet schrijven over de betekenis van die dag die men Blue Monday(deprimaandag) noemt maar gewoon wat vertellen over het nummer Blue Monday van New Order. 


Mijn eerste maxi-single was Blue Monday met als b-kant The Beach. Waar ik het nummer voor het eerst gehoord heb weet ik niet meer. Dit kan bij de VARA of VPRO zijn geweest of misschien bij Studio Brussel. Het nummer is inmiddels 31 jaar oud en staat nog steeds als een huis. De maxi-single heb ik nog steeds. Deze single ligt in een grote houten kist op een zolder en het wordt tijd dat deze eens geopend wordt en dat de single weer op een platenspeler gedraaid gaat worden. Maar tot die tijd is er gelukkig ook nog het internet met de originele lange maxi-single versie op Youtube.




Even voor degenen die New Order niet kennen: In een vogelvlucht: New Order  is een Engelse newwaveband uit Manchester, die in 1980 voortkwam uit Joy Division na de zelfmoord van hun voorman Ian Curtis.
De leden van New Order zijn Bernard Sumner (leadzanger), Peter Hook (bassist) en Stephen Morris (drums, percussie en elektronica), allen afkomstig uit Joy Division, plus Gillian Gilbert (gitaar/synthesizer). Gilbert en Morris zijn een echtpaar. In 2001 verliet Gillian Gilbert de groep en werd vervangen door Phil Cunningham. In 2007 stapte Peter Hook uit de band en werd in 2011 opgevolgd door Tom Chapman. Gitariste/toetseniste Gillian Gilbert keerde tevens in 2011 weer terug bij de band, waardoor New Order nu opereert als vijftal.




PS En als extra natuurlijk ook de b-kant:




2 opmerkingen:

  1. Leuke blog Wilko! Ik ken de band New Order niet, dit is mijn eerste kennismaking! X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je me gelezen (en gedeeld op FB) hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen