Phosphorescent - Muchacho
Het hoesje van de nieuwe plaat van Phosphorescent geeft al veel weg: een
lachende dame, half ontbloot op een bed. Op de voorgrond een man met hoed die
net iets te hard lacht. Over de foto hangt een zweem van ooit, een waas die er
op duidt dat we naar het verleden kijken. Gelukkiger tijden. En prijsnummer
"Song for Zula" ondersteunt dat beeld: 'Some say love is a burning thing / That
it makes a fiery ring / Oh but I know love as a fading thing'. Waarmee Matthew
Houck aka Phosphorescent ook nog eens stevig knipoogt naar Johnny Cash’s "Ring
of Fire" ('Love is a burning thing / and it makes a fiery ring'). Maar voordat
we deze parel te horen krijgen, moeten we eerst iets anders beluisteren. Want
Muchaho opent en sluit als een klassiek muziekstuk met een inleiding -
"Sun, Arise! (An Invocation, An Introduction") - en sluit af met een variant
hierop - (Sun’s Arising (A Koan, An Exit). We horen een soort van koorzang,
begeleid door bubbelende synthesizers en vooral stomvervelend. Als we deze twee
muziekstukken weglaten, houden we acht prachtige Phosphorescent-tracks over.
Wankel, zoekend, met rare, soms irritante geluiden (de hikjes in "Ride On /
Right On") en ver weg van de stoere southern rock van Here’s To Taking It
Easy uit 2010. Maar met een aantal van de mooiste nummers die Matthew Houck
ooit opnam: "Terror in the Canyons (The Wounded Master)", "Muchacho’s Tune" en
vooral "Song for Zula".
Steve Earle & The Dukes (& Duchesses) - The Low Highway
Steve Earle, mede-uitvinder van de americana, heeft op zijn
album The Low Highway ouderwets iets te vertellen. Kom er nog maar eens om.
Earle, zo vertelde hij vorige week in Volkskrant (April 2013), heeft de crisis in zijn land
eens nader beschouwd en vervolgens verwerkt boven schrijfblok en
gitaar.
Zijn observaties zijn aangrijpend. Onheilspellend is het onbetwistbare hoogtepunt, Burnin' It Down, waarin een gedesillusioneerde werkeloze overweegt de Walmart in de fik te steken. Of het wiegende countrylied The Low Highway, dat het beeld oproept van spooksteden en gaarkeukens: 'Saw empty houses on dead end streets/ People linin' up for something to eat.'Earle rockt ook nog. Op Calico Country en Down The Road Pt II gaan tempo en volume omhoog en horen we naast Earle ook zijn soepele band gas geven. Toch is hij op zijn best in zo'n wrang en bijna occult klaaglied als Invisible, over een dakloze die voor voorbijgangers onzichtbaar is geworden. Indrukwekkende liedkunst.
Zijn observaties zijn aangrijpend. Onheilspellend is het onbetwistbare hoogtepunt, Burnin' It Down, waarin een gedesillusioneerde werkeloze overweegt de Walmart in de fik te steken. Of het wiegende countrylied The Low Highway, dat het beeld oproept van spooksteden en gaarkeukens: 'Saw empty houses on dead end streets/ People linin' up for something to eat.'Earle rockt ook nog. Op Calico Country en Down The Road Pt II gaan tempo en volume omhoog en horen we naast Earle ook zijn soepele band gas geven. Toch is hij op zijn best in zo'n wrang en bijna occult klaaglied als Invisible, over een dakloze die voor voorbijgangers onzichtbaar is geworden. Indrukwekkende liedkunst.
The Staves - Dead & Born & Grown
Het was tijdens afgelopen editie van Into The Great Wide Open dat het
Nederlandse publiek definitief viel voor de ontwapenende charmes van The Staves.
De idyllische setting van het festival werkte uiteraard mee, alhoewel de zusjes
Emily, Jessica en Camilla daarvoor al successen boekten als voorprogramma van
Bon Iver en The Civil Wars. Ondanks hun Britse komaf klinken de akoestische
folksongs van de jongedames behoorlijk Amerikaans. In de muzikale traditie van
Laurel Canyon eigenlijk, oftewel de bakermat van de jaren ’60 ‘tegencultuur’ met
artiesten als Joni Mitchell en Crosby, Stills & Nash. Het onlangs verschenen
debuutalbum Dead & Born & Grown werd geproduceerd door Glyn en
Ethans Johns, vader en zoon, die eerder ook in de studio zaten met o.a. Ryan
Adams, Ray LaMontange en Laura Marling. Het resultaat is adembenemend met een
prominente rol voor de hemelse samenzang. The Staves bieden een perfect
uitgebalanceerd klankenspel met een redelijk bedwelmende uitwerking.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten